X3 - Loopt absurd traag

Moderators: Henkie, X-Warrior B AS

Z0diac
Posts: 213
Joined: Fri, 6. Aug 04, 19:43
x3

X3 - Loopt absurd traag

Post by Z0diac » Wed, 9. Nov 05, 12:00

lo beste taalgenoten,

Afgelopen zondag heb ik m'n PC opnieuw geinstalleerd, laatste drivers erop gezet (Moederbord, audio & video) Maandag X3 gekocht, geinstalleerd, patch 1.2 eropgeknald, systeem gedefragmenteerd, the works.

Start ik em op, (Standaardinstellingen laten staan):

:?

Haperend beeld, stotterende audio op dit systeem:

Windows XP Pro SP 2
AMD Athlon 3000+ @ 2.1 GHz
1024 MB DDR RAM
Asus A6V700
nVidia XFX Geforce 6600GT
Soundblaster Audigy 2
40GB 7200 RPM IDE (Schijf waarop Windows en X3 geinstalleerd zijn)

Vervolgens alle mogelijke settings op laagst mogelijke waardes gezet, laagste resolutie, in nVidia's driver control panel de hoogst mogelijke prestatie ingesteld, EAX uitgeschakeld:

Precies dezelfde onzin, beetje vloeiender, maar nog steeds onverklaarbare haperingen.

Is dit normaal op dit systeem? Ik zie wel meer topics met dit soort posts en dat X3 niet "compleet" is, maar had niet verwacht dat het zo extreem zou zijn...
Signatures are for the wicked.

Merroc
Posts: 5920
Joined: Mon, 16. Feb 04, 20:01
x3tc

Post by Merroc » Wed, 9. Nov 05, 12:43

Vreemd genoeg heb ik, met een vergelijkbaar systeem (alleen een 98pro 128MB), er niet zoveel last van. Argon Prime draait (een gok) op 15~20 fps, op max settings...

User avatar
Da_Imp
Posts: 690
Joined: Mon, 29. Mar 04, 07:02
x3tc

Post by Da_Imp » Wed, 9. Nov 05, 14:01

Probeer ipv de nieuwste video drivers de 78.xx versie. Schijnt een hoop te schelen.

Z0diac
Posts: 213
Joined: Fri, 6. Aug 04, 19:43
x3

Post by Z0diac » Wed, 9. Nov 05, 14:52

Da_Imp wrote:Probeer ipv de nieuwste video drivers de 78.xx versie
Tja, misschien het proberen waard... Ik zal ze eens downloaden. Feit blijft dat dit onacceptabel is.

En Merroc, ik heb ook rond de 15 FPS. Sommige spelers vinden dit goed genoeg - ik niet, zeker niet wanneer ik naar de minimale vereisten kijk en naar andere, vergelijkbare spellen.
Signatures are for the wicked.

_Darky_
Posts: 279
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x4

Post by _Darky_ » Wed, 9. Nov 05, 15:26

heb bijna exact de zelfde sys als jij alleen een amd 64 3000 +

maar geen audegy sound blaser maar het loopt priema

goed geluid . maar heb serial ata hdd .

maar dat schokken daar word aan gewerkt

omdat de game met wat bugs na nog geperfectioneerd moet worden

na dit zal het priema doen hoopelijk :)
Keep a eye on ur enemys but Keep an closer eye on ur friends .

Z0diac
Posts: 213
Joined: Fri, 6. Aug 04, 19:43
x3

Post by Z0diac » Wed, 9. Nov 05, 21:18

Darky, je reactie geeft hoop.

Heb het nu wat meer gespeeld, en wat zit klooien met grafishe opties.

In Argon Prime haal ik rond de 20 FPS wanneer ik me tussen stations begeef met de HUD uit

In Ringo nogwat haal ik 35 FPS wanneer rond andere objecten vlieg met de HUD uit.

Het is dus duidelijk een probleem met de HUD zelf. Grappig is ook dat het niet uitmaakt wat voor grafische details ik instel - de FPS blijven hetzelfde (Met uitzondering van de resolutie uiteraard).

Van wat ik in ieder geval tot nu toe heb gezien ziet het er allemaal erg stoer uit, vooral gevechten zijn top.
Signatures are for the wicked.

User avatar
Da_Imp
Posts: 690
Joined: Mon, 29. Mar 04, 07:02
x3tc

Post by Da_Imp » Wed, 9. Nov 05, 23:20

De HUD is een bekend probleem. Hopelijk is dat opgelost in 1.3. Iets met Alpha-blending als ik het goed begrijp (Transparantie).

Ik hoop morgen ook de game te hebben. Zo niet, dan toch ;)

User avatar
Henkie
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 639
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x4

Post by Henkie » Thu, 10. Nov 05, 14:45

X-series hebben altijd technology gebruikt dat net iets teveel was voor de gem systemen. Dit zorgt ervoor dat het spel een jaar later toch nog interessant is om te spelen.

Vergeet niet dat er gigantische berekeningen gedaan worden per sec om alles dynamisch te krijgen ipv random dingen. En juist omdat alles zo dynamisch is, is het zelfs voor de developers bijna onmogelijk om het spel 'te begrijpen'. Zelfs Blizzard had problemen in WoW toen een ziekte uitbrak en bijna iedereen dood ging (ingame natuurlijk). En dat was zelfs een hardgecodeerde ziekte (je liep het op in een bepaald gebied als je tegen een bepaalde mob vocht).

Al met al, ben ik Egosoft dankbaar dat ze continue werken aan een product dat al op de markt is. En je hoeft er geen extra geld voor te betalen.

Kampenaar
Posts: 36
Joined: Tue, 30. Aug 05, 22:13
x3tc

Post by Kampenaar » Thu, 10. Nov 05, 18:29

Het is idd op dit moment vrij normaal!! Ik heb het op een zelfde systeem (echter wel een 7800 GT) ook nog wel een beetje :( Het is echter zo dat (zoals al in de bovenstaande reply's staat aangegeven) dit waarschijnlijk :? met de 1.3 patch zal worden opgelost!

En ik ben het (na een periode van frustratie) volledig met Henkie eens! Egosoft thanks!!! :D :D

Busara
Posts: 4
Joined: Wed, 9. Nov 05, 19:06
x3

Post by Busara » Sat, 12. Nov 05, 00:11

Ik was ook aardig teleurgesteld in de performance/framerates en de 'haperingen' tijdens het spelen. Maar het lijkt er bij mij in ieder geval op dat deze haperingen vooral vlak na het opstarten van het spel plaatsvinden. Het voelt alsof er steeds een flinke hoeveelheid aan gegevens van de harde schijf in het geheugen worden geladen zodat het beeld daardoor tijdelijk hapert. Eenmaal onderweg en spelende lijkt een en ander zich te stabiliseren op mijn pc. :)

Ik heb even in task manager gekeken, en het bleek dat Windows tijdens het spelen van X3 meer dan 800Mb aan RAM in gebruik had. 1Gb aan RAM in de computer lijkt dus geen overbodige luxe...

szuur
Posts: 543
Joined: Fri, 12. Aug 05, 22:26
x3

Post by szuur » Sat, 12. Nov 05, 16:02

vast een stomme vraag maar hoe zet ik die HUD uit?

greetz
San

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Sat, 12. Nov 05, 16:10

szuur wrote:vast een stomme vraag maar hoe zet ik die HUD uit?

greetz
San
Shift-H

szuur
Posts: 543
Joined: Fri, 12. Aug 05, 22:26
x3

Post by szuur » Sat, 12. Nov 05, 16:14

Thx
damn dat helpt echt......
(laptop naast me pc);)

greetz
sander

User avatar
Da_Imp
Posts: 690
Joined: Mon, 29. Mar 04, 07:02
x3tc

Post by Da_Imp » Sat, 12. Nov 05, 16:36

Heb je de nieuwe patch al geprobeerd? (1.2.01)

Ben wel benieuwd of dat scheelt.

Z0diac
Posts: 213
Joined: Fri, 6. Aug 04, 19:43
x3

Post by Z0diac » Sat, 12. Nov 05, 16:50

Afgelopen dagen veel gewerkt aan school en zit momenteel op m'n werk. Wanneer ik thuis ben eens kijken of die 1.2.1 wonderpatch inderdaad mn performance problemen oplost.

Feit blijft X3 na release een verschrikkelijk product was. Maar goed, de markt voor de X serie is toch een niche, dus dat is niet zo'n groot probleem.
Signatures are for the wicked.

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Sat, 12. Nov 05, 18:47

Patch 1.2.01 heb ik uitgeprobeerd, en het heeft een gigantisch positief effect op de framerate.
Reken maar dat 't een goeie patch is.

Z0diac
Posts: 213
Joined: Fri, 6. Aug 04, 19:43
x3

Post by Z0diac » Sat, 12. Nov 05, 23:03

Tja...

Loopt nog steeds niet lekker (23 FPS met HUD aan in Ringo Moon met welke videosettings dan ook :?) maar het is inderdaad een verbetering.

Ik wacht toch maar tot 1.3 uitkomt, wil het spel vlekkeloos kunnen spelen vanaf het begin. Zo lang op moeten wachten, wil ik het niet laten verpesten door programmeerfouten :)

Trouwens, ik zag dat de patch wat Starforce beveiligingsbestanden aanpastte - zou dit niet nog een oorzaak van het probleem kunnen zijn? Controleert die kopieerbeveiliging niet continu op verschillende geheugengebieden en de gebruikte media? Kan me voorstellen dat dit flink wat systeembronnen vereist...
Signatures are for the wicked.

User avatar
Da_Imp
Posts: 690
Joined: Mon, 29. Mar 04, 07:02
x3tc

Post by Da_Imp » Sat, 12. Nov 05, 23:58

Volgens mij doet de laatste versie van Starforce dit alleen bij het opstarten... Dat is ooit anders geweest.

El Toro
Posts: 57
Joined: Sat, 12. Nov 05, 18:33
x3

Post by El Toro » Mon, 14. Nov 05, 13:22

Zet uw ingame video features uit, behalve aqc en zet uw shaders op low. Dan loopt het spel prima voor mij.

User avatar
Da_Imp
Posts: 690
Joined: Mon, 29. Mar 04, 07:02
x3tc

Post by Da_Imp » Mon, 14. Nov 05, 22:28

Heb uiteindelijk ook wat performance issues. Seizewell is bijzonder traag ook met de nieuwste patch. Maar niks wat het spel onspeelbaar maakt en nog steeds naar mijn zin. Hopen dat 1.3 ons meer brengt :D

Return to “Nederlands / Dutch X-Forum”